KÖZÉP-EURÓPAI FÓRUM
3. sz. szekció
Thierry Chervel, Slavenka Drakulić, Konrád György, Adam Michnik,
Marci Shore, Timothy Snyder, Maciej Zaremba: Közép-európai fórum a totalitárius
struktúrák megújulásáról
Totalitárius struktúrák – új kezdet
2009. november 18.
Elnök: Thierry Chervel (Berlin)
Résztvevők: Slavenka Drakulić (Bécs – Zágráb – Stockholm),
Marci Shore (Yale University), Adam Michnik (Varsó), Konrád György (Budapest),
Maciej Zaremba (Stockholm), Timothy Snyder (Yale University)
Thierry Chervel
Az első kérdésem Slavenka Drakulićhoz szól, aki a Südeutsche Zeitungban
Radovan Karadľićról írt cikkében feltette a kérdést: Hogy lesz egy költőből
és pszichológusból tömeggyilkos? Hogyan követhet el ilyen tetteket egy
értelmiségi, egy költő? Ezek látszólag egyszerű kérdések, mégsem egyszerű
válaszolni rájuk.
Slavenka Drakulić
A kérdés nagyon érdekes és már hosszú ideje foglalkoztat. A probléma
egyébként nem újkeletű, a második világháború idején is voltak költők és
írók, akik kollaboráltak a fasiszta rendszerrel, elég, ha Knut Hamsun vagy
Céline nevét említjük. 1993-ban részt vettem egy nagy írókonferencián az
Egyesült Államokban, azt hiszem, Konrád György és Hans Magnus Enzensberger
is ott volt. Ez volt az az időszak, amikor Karadľić jelentős szerepet kezdett
játszani a háborúban. Akkor ugyanezt az egyszerű – vagy ha úgy tetszik
leegyszerűsítő – kérdést tettem fel: hogy követhet el ilyesmit egy költő?
És akkor Enzensberger mondott valamit, ami megmaradt bennem és amikor A
légynek sem ártanának című könyvemet írtam, felidéződött. Ezt mondta: „Miért
gondolja, hogy az írók magasabb erkölcsiséggel rendelkeznek? Annak, hogy
az ember költő, semmi köze az erkölcshöz, senkinek sincs monopóliuma az
erkölcsre.
Thierry Chervel
Marci Shore Eurozine-beli esszéjében a judeo-bolsevizmus kifejezést
használta azokkal a zsidó származású lengyelekkel kapcsolatban, akik a
háború után maradéktalanul azonosultak a kommunista rendszerrel.
Nem volt tabu erről írni? Milyenek voltak ezek az emberek, akikről Caviar
and Ashes [Hamu és kaviár]című könyvében ír?
Marci Shore
Először arról szólnék néhány szót, milyen volt, amikor az 1990-es években
megnyíltak az archívumok. Az írásról, a lélek sötét zugaiban való kutakodás
zűrzavaros pszichoanalitikus folyamatáról. Én nem mennék bele abba kérdésbe,
hogy korlátozni kell-e a levéltárakhoz való hozzáférést. Ezt azokra hagyom,
akik részt vesznek a politikában. Ez képmutató dolog lenne, végül is történész
vagyok, magam is ezeket a levéltárakat használom. Annyi mindenesetre bizonyos,
hogy a levéltárak használata soha nem egyszerű folyamat. Egyfelől a levéltári
kutatás tisztán pozitivista kutatási módszer. Visszatérés a 19. századi
modellhez, amelyben az ember száraz, tudományos, hideg és analitikus módon
végignézi a dokumentumokat, empirikus bizonyítékokat gyűjt és megpróbálja
összeszedni a tényeket. A levéltári kutatás tehát egyrészt meglehetősen
pozitivisztikus jellegű.
De van a levéltári kutatásnak egy másik sajátossága is, amely ugyanannyira
reális, mint a pozitivizmus, és amit posztmodern sajátosságnak neveznék.
Mégpedig azért, mert a levéltárakból az ember soha nem képes rekonstruálni
a teljes történetet, csak részleteket kap, egy letörölt pergament kap.
A meglévő elemekből próbálja rekonstruálni a hiányzókat. Ez egyfajta poszt-strukturalista
gyakorlat, amelyben fel is tárul a jelentés, de rejtve is marad. Amelyben
felvillan a jelentés, de a stabil jelentés mindig odébb illan. Az ember
újabb és újabb kis adalékokhoz jut, amik egyébként akár tévútra is vihetik.
A levéltári kutatás alapján a pozitivizmus és posztmondern együttes alkalmazásával
nehéz világos és egyértelmű választ kapni arra, hogy pontosan mi történt,
mikor és hol, ki milyen szerepet játszott stb.
Az első pillanattól fogva éreztem, amikor ezeket az embereket és ezeket
a fájdalmas történeteket vizsgálni kezdtem, hogy nagyon fontos, hogy megértsem,
miért jutottak emberek olyan döntésekre, amelyekre jutottak. Mit jelentett
a marxizmus mellett dönteni 1925-ben és mit jelentett 1933-ban? Mit jelentett
1933-ban Berlinben lenni és belépni a pártba? Egészen mást jelentett, mint
1951-ben Prágában belépni a pártba. Mindig úgy gondoltam, hogy a történész
feladata az, hogy megértse a dolgokat. Soha nem azért mentem a levéltárba,
hogy megpróbáljak elítélni vagy felmenteni embereket. Olyan emberekről
írtam, akiknek vér tapadt a kezükhöz, de nem akartam elítélni vagy felmenteni
őket, csak megérteni a történteket.
Az elmúlt 15 évben körbeutaztam Kelet-Európát, és különböző levéltárakban
kutattam, de kevés esettel találkoztam, amiben tisztán rossz vagy tisztán
jó emberek szerepeltek volna. Az emberek többnyire valahol a kettő között
vannak. Képesek megbocsátani és cserbenhagyni, önzően és önzetlenül viselkedni,
mégpedig többnyire teljesen kiszámíthatatlan módon.
A levéltárak használatával kapcsolatos vitákban egy dologról többnyire
nem esett szó: a megértésről. A levéltárak nemcsak arra jók, hogy eldöntsük,
ki bűnös és ki ártatlan, kit kell átvilágítani és kit nem, hanem arra is
használhatók, hogy megértsük, mi történt, hogyan és miért? Ehhez azonban
némi empátiára is szükség van.
Hozzászólásomat egy rövid anekdotával fejezném be, amit egyebek között
az az interjú juttatott eszembe, amelyet Adam Michnik készített néhány
hónappal ezelőtt Václav Havellel a Gazeta Wyborcza című lapban. Adam a
beszélgetés során arról beszél, hogy az archívumok egyfajta narkotikumként
is szolgálhatnak, és ezt igen megnyerő hasonlatnak találtam. Mint önök
közül bizonyára sokan tudják, az egykori kommunista akták a Nemzeti Emlékezet
Intézetek birtokába kerültek, amiket ezek az intézmények a legkülönbözőbb
célokra tudnak felhasználni. És Lengyelországban a Nemzeti Emlékezet Intézet
az elmúlt években a nacionalista-populista vezetés kezébe került.
Az én történetemnek három szereplője van. Az egyik Janusz Kurtyka,
a lengyel Nemzeti Emlékezet Intézet igazgatója, aki egyike volt azoknak
a jobboldalon, akik átvilágítást és egyfajta „történelempolitikát” sürgettek
a lengyel állam érdekeinek védelmében. A másik szereplő korábban a Gazeta
Polska című lap művészeti igazgatója volt. Ez egy alapvetően jobboldali,
némileg pornográf bulvárlap, úgyhogy már az is némileg mulatságos és paradox,
hogy művészeti igazgatója van. A harmadik szereplő a volt művészeti igazgató
felesége, aki lényegesen fiatalabb nála, harminc-egynéhány éves és lelkes
híve az átvilágításnak. A hölgy, aki a Gazeta Polska újságírója, ugyancsak
erőteljesen jobboldali, aki mindent megtett azért, hogy hozzájusson a titkos
aktákhoz. Viszont úgy alakult, hogy a házasság felbomlott. Aztán egy reggel
kezembe vettem a Gazeta Wyborczát, amely ezzel a szenzációs szalagcímmel
jelent meg: „A Gazeta Polska volt művészeti igazgatója azzal vádolja Janusz
Kurtykát, a Nemzeti Emlékezet Intézet elnökét, hogy az intézet birtokában
lévő akták felhasználásával elcsábította feleségét.” Ez a maga groteszkségében
valódi karikatúrája annak, hogyan használták fel sokan 1989 után felelőtlen
módon a levéltárakat.
Thierry Chervel
Marci Shore kutatásai rávilágítanak, hogy az ember a totalitarizmus
egyik formáját egy másik formájával válthatja fel. Adam Michnik a maga
részéről már ifjúkorában, azt hiszem, még az egyetemi évek alatt úgy döntött,
hogy szembehelyezkedik a lengyel kommunista rendszerrel. Hozzá kíván szólni
az eddig elhangzottakhoz?
Adam Michnik
Tiltakozom a kérdés ellen. Nyilvánvaló, hogy még mindig fiatal vagyok,
így az ön megfogalmazása, hogy valamikor fiatal voltam, egyértelmű lengyelellenességre
utal, amit a legélesebben elítélek. De komolyra fordítva a szót: a kérdést
három nézőpontból lehet szemlélni 1) történészként; 2) politikai elemzőként;
3) állampolgárként. Történészként olyan jelenségnek tekintem, amely minden
nagy átalakulás velejárója. Semmi eredeti nincs a kommunisták mostani üldözőinek
viselkedésében, pontosan ugyanazt csinálják, amit a bolsevikok csináltak.
A bolsevikok első dolga az volt, miután megszerezték a hatalmat, hogy elkezdték
keresni soraik között a titkos ügynököket, majd ezt még hosszú ideig folytatták.
Ne felejtsük el, hogy 1953-ban Beriját azzal a váddal lőtték agyon, hogy
japán vagy amerikai kém volt, már nem emlékszem, a kettő közül melyik.
Az archívumok mindig azoknak jöttek jól, akik a demokratikus jogállam törvényes
eljárásait elégtelennek találták. Mit jelent ma az átvilágítás és a kommunisták
üldözése? Valójában a politikacsinálásnak, a politikai háború folytatásának
egyfajta módját. Ha egy adott csoport ki akarja iktatni riválisait, a legjobb
módszer erre az átvilágítás és a kommunistaüldözés. Mégpedig azért, mert
ezt szelektíven lehet alkalmazni. Az átvilágítási törvény révén bárki könnyen
megvádolható, mert ha valakit arra kérnek, hogy sorolja fel, milyen kapcsolatai
voltak a titkosszolgálatokkal, ahogy ezt a törvény előírja, az ember kénytelen
hazudni, mert lehetetlen emlékezni az összes esetre, amikor kapcsolatba
került velük. Itt valójában nem a törvény tényleges tartalma számít, hanem
a gyakorlat. És megmondom, mi volt a gyakorlat. Mindannyian emlékszünk,
hogy a kommunista propaganda hazugságon alapult, hogy a kommunista rendszer
hazugságon alapult, a statisztikákat meghamisították, és a jelek szerint
mégis hiszünk abban, hogy volt egy intézmény, amelyben soha senki sem hazudott,
ahol mindenki aprólékosan pontos és igazságszerető volt. És ez az intézmény
a biztonsági szolgálat volt, amely egyszerre csak az igazságszerető ferencesek
rendjévé vált, amelynek egyetlen tagja sem hazudott. Csak nem hiszi valaki,
hogy hazugságokat írtak valakiről csak azért, mert politikai ellenség volt?
Ó, hát ez lehetetlen. Mindig csak az igazat írták, és hinnünk kell nekik,
akár az Evangéliumnak. Ez az első megjegyzésem.
A második megjegyzésem: a középkor óta tudjuk, hogy ha János Pálról
beszél, ezzel többet mond Jánosról, mint Pálról. A levéltári anyagok azért
érdekesek, mert többet mondanak a titkosszolgálati tisztek mentalitásáról,
pszichológiájáról és értelmi szintjéről, mint azokról, akikről az információk
és jelentések szólnak.
És a harmadik: elképzelhető, hogy valaki meg tudja írni, mondjuk a
francia ellenállás történetét kizárólag a Gestapo anyagai alapján? Elég
nehéz elképzelni. Márpedig az én országomban a kommunistaellenes ellenállás
történetéről kizárólag a titkosszolgálattól származó információk alapján
írnak.
Thierry Chervel
Konrád György néhány héttel ezelőtt fontos cikket írt a mai magyarországi
antiszemitizmusról. Hallhatnánk valamivel többet arról, mi a véleménye
az antiszemita tendenciákról és arról, hogy van-e folytonosság a két totalitarizmus
között.
Konrád György
Szerintem túlzás lenne azt állítani, hogy a kommunista rendszer mindvégig
totalitárius volt. Egy bizonyos korszakban totalitárius volt, ami a későbbiket
illeti, inkább autoritáriánusnak nevezném. Az autoritáriánus rendszerek
megszokottak voltak Kelet-Európában. Minél messzebb megyünk az Atlanti-óceántól,
annál több autoritáriánus jelenséggel találkozunk. Milyen volt Németország
Vilmos császár idejében? Meglehetősen kellemes hely volt. Ezzel szemben
milyen volt Németország Hitler idejében? És milyen volt Kelet-Németország
a többi kommunista országhoz képest? Elég jelentős különbségeket láthatunk.
A háború idején voltak országok, amelyek szemben álltak Németországgal,
mert a német hadsereg elfoglalta őket, és voltak országok, amelyek Németország
szövetségesei voltak és függő viszonyba kerültek tőle. Ilyen volt Magyarország,
Bulgária, Horvátország és ilyen volt Románia is, amely azonban a végén
ügyesen manőverezett. Márpedig a múlttal szinte lehetetlen teljesen szakítani.
Itt Szlovákiában sem, amely a második világháború idején jött létre, és
Tiso nem nevezhető nagy demokratának. Az autoritáriánus struktúrák és magatartások
makacsul tartják magukat, és a várakozások ellenére a bal- és jobboldali
kormányzatok váltakozása nem módosítja alapvetően a hosszú távú szociológiai
trendeket.
Ilyen például a bürokrácia növekedése, ami a második világháború óta
töretlen. Bár 1989 után abban reménykedtünk, hogy megfordul a folyamat,
de csalódnunk kellett, mert minden kormánnyal tovább nőtt a kiszolgálók
serege. Ez azért van, mert minden kormány szereti hozzá hű emberekkel körülvenni
magát, de nehezen tud megszabadulni a többiektől. Ráadásul az emberi attitűdök
igen változékonyak. Magyarországon például köztudott, hogy a háború után
a korábbi kisnyilasok egy része kis kommunistává vált, a kis kommunistákból
nagy kommunisták lettek, a nagy kommunistákból pedig nagy nacionalisták.
Az inga most a nacionalizmus és a populizmus irányába leng ki, és érdekes
módon ez az Európai Unió tagországaként is lehetséges, bár én korábban
bíztam abban, hogy a tagországok kormányai erősebb kontroll alá kerülnek.
Nem alulról, mert a lakosság nehezen tudja ellenőrizni a hatalmon lévőket,
hanem kívülről, az Európai Unió demokratikus intézményei részéről. De úgy
tűnik, hogy Brüsszel nem avatkozik ilyen kényes ügyekbe.
Thierry Chervel
Timothy Snyder a történelem és az emlékezet viszonyáról kívánt beszélni.
Timothy Snyder
Szeretnék néhány szót szólni a történelem védelmében. A mostani vitában
általános vélemény, hogy túl sok a történelem, hogy a történelem valami
rossz dolog, ami számos problémát és félreértést okoz. Az elkövetkező kilenc
percben ennek ellenkezőjét szeretném bizonyítani. Azt, hogy bár Kelet-Európában
igen sok szó esik a múltról, az elmúlt húsz évet valójában a történelem
hiánya, a történelem marginalizálása jellemezte. De mit is értek én történelmen?
Történelmen nem a múlthoz való viszonyt, a múltról való diskurzust értem,
hanem kísérletet arra, hogy történelmi dokumentumok alapján megértsük a
múltat, és úgy mutassuk be, hogy bárki megértse, aki meg akarja érteni.
Ez látszólag egyszerű, de valójában meglehetősen nehéz megvalósítani, és
különösen nehéz a posztkommunista országokban. A kommunizmus ugyanis miközben
fényes jövőt ígért, mindent megtett, hogy uralja a múltat. A kommunistákat
nagyon érdekelte a történelem, és nem csak a világtörténelem, hanem a nemzeti
történelem is, és minden posztkommunista országban súlyos örökséget hagytak
maguk után: egy nemzeti mítoszt. Ezzel az örökséggel nagyon nehéz megbirkózni,
mert a mítosz – szemben a történelemmel – koherens, személyes, megvan a
maga logikája és igen nagy a vonzereje. Első személybe helyezi az embert
és olyan nézőpontot ad, amivel a világ többi részét szemlélni lehet.
A történelem megragadását a világnak ezen a részén a kommunizmussal
való szembenállás is megnehezíti. Karl von Schwarzenberg tegnap arról beszélt,
hogy sokan azt hitték, a gazdaságban az egyik rendszer egyszerűen felváltható
egy másikkal. Véleményem szerint társadalmi téren is ilyesfajta várakozások
alakultak ki: ha vége lesz a kommunizmusnak, a történelem jó irányban halad
tovább. Azok közül, akik szemben álltak a kommunizmussal – köztük olyanok
is, akiket nagyon sokra tartok –, sokan hittek ennek egyik vagy másik változatában.
Az egyik változat így hangzott: a kommunisták hazudtak, és ha szabad lesz
igazat mondani, minden világos lesz. A másik így: a kommunisták elhallgattak
bizonyos eseményeket és sok volt a fehér folt. De ha a kezünkben lesznek
a dokumentumok, ki tudjuk majd tölteni a fehér foltokat, összeállnak a
dolgok, és megismerjük a valódi történelmet.
Húsz év telt el, a kommunizmus a világnak ezen a részén (többé-kevésbé)
már a múlté, de nincs a birtokunkban a valódi történelem. A sok tehetséges
ember erőfeszítései ellenére nem ismerjük a történelmet, legfeljebb csak
kis részét. Mi ennek az oka? Feltevésem szerint az, hogy a kommunizmus
örökségeként kétféle tévút is nehezíti a megértést. Az egyik a romantikus
szemlélet. A romantikus szemlélet elfogadja a kommunista előfeltevést,
hogy létezik egy nagy Igazság, nagy I betűvel, csak a régi Igazságot egy
újjal, általában egy nemzeti Igazsággal kívánja felcserélni. Vagyis egy
legendát egy másikkal akar helyettesíteni. A kommunizmussal eszerint az
volt a baj, hogy a kommunisták hazudtak, vagyis nem a megfelelő igazságot
mondták. Mi ehelyett az igazi igazságot fogjuk mondani, és minden rendben
lesz.
A másik tévút a pozitivista szemlélet, amiről itt már korábban szó
volt. A pozitivista szemlélet szerint nincs más dolgunk, mint összeszedni,
megvizsgálni és nyilvánosságra hozni a dokumentumokat. Ha annyi könyvet
rakunk egymásra, hogy egész a mennyezetig ér, akkor a mennyiség valahogy
minőséggé alakul, és megismerjük az igazságot. E szemlélet szerint a kommunizmussal
az volt a baj, hogy nem voltak a birtokunkban a tények. Amint a birtokunkba
kerülnek a tények, minden rendben lesz, és megismerjük a történelmet.
A romantikus szemléletre jó példa Oroszország, ahol Dmitrij Medvegyev
elnök 2009. májusban rendeletet hozott arról, hogy tilos a történelemhamisítás,
ha sérti az orosz állam érdekeit. A jogszabály tehát nem általában a történelemhamisítást
tiltja, csak azt, ami az orosz állam érdekei ellen való. Az államfő elég
őszinte ahhoz, hogy elismerje, szívesen közreműködne egy olyan legenda
létrejöttében, amely lenyűgözőnek mutatja Oroszországot. A romantikus szemlélet
másik megnyilvánulása kapcsolódik ugyan Kelet-Európához, de nem itt terjedt
el, hanem az Egyesült Államokban. Abban, hogy az USA háborút indított Irakban,
ha nem is meghatározó szerepet, de némi szerepet játszott az 1989-cel kapcsolatos
legenda, amely szerint az amerikaiak szabadították fel Kelet-Európát. A
valóságban azonban az amerikaiak jelentős szerepet játszottak ugyan a hidegháborúban,
1989-ben mindössze annyit tettek, mint hogy erősen bíztak benne, hogy Gorbacsov
nem bukik meg. Semmiféle aktív támogatást nem nyújtottak Kelet-Európának.
A republikánus párt 1992-es konvencióján ennek ellenére teret kapott az
a nézet, hogy mi döntöttük le a berlini falat, amiből természetesen egy
szó sem igaz. Ezt az állítást azonban később fel lehetett használni, annak
a téveszmének a szellemi megalapozására, hogy képesek vagyunk más országokat,
sőt bármely országot felszabadítani. Ez a romantikus történelemhamisítás
aztán súlyos következményekkel járt, mint ezt Irakban láthattuk.
A pozitivista tévútra jó példa a Kundera-vita. A Kunderáról szóló dokumentumokkal
foglalkozó cseh történészek ugyanis többnyire kísérletet sem tesznek arra,
hogy értelmezzék az aktákat. Többnyire beérik azzal a megállapítással,
hogy igen, a dokumentumok autentikusak. Egy autentikus dokumentum azonban
még nem az igazság hordozója. A másik példa a Lengyelországban folyó vita
az 1948-ban történt kielcei pogromról. Jan Gross könyvet írt a pogromról,
de a Nemzeti Emlékezet Intézet megelőző csapásként közzétette a saját könyvét.
Ez dokumentumokat és cikkeket tartalmaz, de olyan vaskos terjedelemben,
hogy rajtam kívül talán senki nem olvasta el. Valószínűleg elrettentésül
szolgált. De aztán írtak hozzá egy kétoldalas előszót, amelyben a Nemzeti
Emlékezet Intézet igazgatója ezt mondta: a mai napig nem tudjuk, hogy a
lengyel kommunisták vagy a szovjet kommunisták voltak a felelősek a pogromért.
Aki azonban olvasta a könyvet, tudja, hogy egyikük sem. A valóságban csak
annyi történt, hogy a történészek és az intézmények a pozitivista szemlélet
jegyében közzétették ezt a töménytelen dokumentumot, és ezzel lehetetlenné
tették a történelem megértését. Mert ha ahelyett, hogy megírnánk a valódi
történetet, dokumentumokat ömlesztünk az olvasóra, nem változatjuk meg
azt, amit eddig a történelemről gondolt. Továbbra is ugyanazt fogja gondolni.
A dokumentumok ugyanis nem mondják el magát a történetet.
Végezetül a hallgatóság soraiban lévő diákoktól kérdezem: nem unják
a történelmet? A tanárok most ne figyeljenek ide! Nem hiszem, hogy nem.
Az állam két módon is elnyomja a diákokat a történelemtanítás terén. A
leggyakrabban úgy, hogy halálra untatja önöket. Olyan unalmasan tanítják
a nemzeti történelmet, hogy mire eljutnak az egyetemig, már nem hisznek
abban, hogy a történelem érdekes lehet. És ez szégyenletes. Ez a pozitivista
tévút. A másik, hogy az állam elhiteti önökkel, hogy mások tehetnek arról,
ami rosszul alakult a történelmükben. Ez a romantikus tévút. Tehát az állam
vagy halálra untatja önöket, vagy arra uszítja önöket, hogy öljenek meg
másokat. Jelenleg szerencsére a halálra untatás időszakában vagyunk, de
még egyszer hangsúlyozom: ha unalmasnak találják a történelmet, azt jelzi,
hogy az állam elnyomja önöket. Mert a történelem valójában nagyon érdekes.
Szlovákia története például hallatlanul izgalmas, és Szlovákia Európán
belüli története még izgalmasabb. És épp erre akadtam kilyukadni.
Mi lenne még izgalmas? Európa története nagyon izgalmas lenne. Jelenleg
a kelet-európai történelem csak lábjegyzetként létezik Európában,
Európa egészének története pedig egyáltalán nem létezik. A kelet-európai
népek történetét egyfajta multikulturális udvariasság jegyében hajlandók
elfogadni a többi nemzeti történelemhez hasonlóan. A svédeknek van történelmük,
így önöknek is lehet. Az izgalmas azonban az lenne, ha a kelet-európaiak
és a kelet-európai történészek képesek lennének olyan átfogóan szemlélni
a kollektív kelet-európai történelmet, hogy ezzel segíteni tudnának a nyugat-európaiaknak.
Mert a nyugat-európaiaknak az a nagy problémájuk, hogy ha nincs európai
történelem, akkor európai identitás sincs. És jelenleg Kelet-Európa jelenti
a reményt az európai történelem számára. Nem mondom, hogy a nagy reményt,
mert az romantikus ábránd lenne, de mindenesetre a reményt, és ez meglehetősen
izgalmas.
***
Thierry Chervel
Térjünk vissza az átvilágítás kérdéséhez és ennek kapcsán a Kundera-ügyhöz,
ami egyben kellő távlatot adhat ahhoz, hogy az európai történelemről beszéljünk.
Mert a totalitarizmus története nyilvánvalóan európai történelem. És ez
visszavezet ahhoz a kérdéshez, hogy mit kezdjünk az archívumokkal, mit
kezdjünk a titkosszolgálati aktákkal. Adam Michnik már kifejtette álláspontját
az átvilágítás kérdését illetően, most egy specifikus ügyről kérdezném,
amit Timothy Snyder is érintett: helyes volt-e nyilvánosságra hozni a Milan
Kunderával kapcsolatos rendőrségi dokumentumokat, és mit kezdjünk ezekkel?
Adam Michnik
Nem szeretnék Kunderáról beszélni, mert nem láttam az üggyel kapcsolatos
dokumentumokat, ráadásul van itt a teremben valaki, aki ebben a kérdésben
nálam sokkal szakavatottabb: Martin ©imečka. De láttam más ügyekkel kapcsolatos
dokumentumokat Lengyelországban, és ezek közül háromról szeretnék szólni.
Az első a Lech Wałęsa elleni vádak ügye. Wałęsát valószínűleg nem kell
itt bemutatnom, de röviden azért elmondanám, hogy a Szolidaritás vezetője,
Nobel-díjas, aki Lengyelország demokratikusan megválasztott államfője volt.
És hadd tegyem hozzá, hogy politikai ellenfelek voltunk és nagyon kritikus
voltam vele szemben. Nos, a Nemzeti Emlékezet Intézet két könyv megjelentetéséről
adott hírt. Az egyik könyv azt állította, hogy Lech Wałęsa 1971-ben, még
a gdanski hajógyár munkásaként aláírta, hogy együttműködik a titkosrendőrséggel.
Ilyesmit már korábban, 1980 előtt is lehetett hallani, de azt állítani,
hogy Wałęsa végig a titkosszolgálat ügynöke volt, véleményem szerint 1)
történelemhamisítás; 2) a történelmi források olvasására való alkalmatlanság
jele; 3) politikai manipuláció.
A második példa a nagy lengyel költő, Zbigniew Herbert. Dokumentumokat
találtak, amik arra utaltak, hogy Herbert többször is találkozott a titkosszolgálat
tisztjeivel, akik megpróbálták beszervezni, és a lengyel emigrációval,
Czesław Miłoszsal és másokkal való kapcsolatáról kérdezték. És mindezt
azzal a címszóval tették közzé, hogy Herbert a titkosszolgálat informátora
volt.
A harmadik példa Jacek Kuroń, az ellenállás egyik legkiválóbb tagja,
aki kilenc évet töltött börtönben. Nos, a Nemzeti Emlékezet Intézet történészei
találtak egy jelentést, amelyben egy titkosszolgálati tiszt azt írta, hogy
Jacek Kuroń megtagadta, hogy vallomást tegyen, de elmondta a tisztnek,
hogyan látja a politikai helyzetet. A jelentés a Jacek Kurońnyal folytatott
beszélgetést tartalmazza, amit egy napilap olyan címen tett közzé, hogy
„Kuroń a titkosszolgálattal tárgyalt”.
Miért hozom fel itt ezeket az eseteket, Mert az a puszta tény, hogy
Wałęsa aláírt valamit 1971-ben, semmit nem bizonyít azon kívül, hogy aláírta.
Nem tulajdonított neki jelentőséget. Ezt ma a kontextusból kiragadva közzétenni
közönséges politikai manipuláció azzal a céllal, hogy lejárassák Wałęsát,
és semmi köze a történelmi igazsághoz. Ha valaki Wałęsa életrajzát akarná
megírni, természetesen ezt a tényt is meg kellene említenie, de történelemhamisítás
abban a kontextusban beszélni erről, mintha a titkosszolgálati akták titkait
tárnánk fel. Ami Kurońt illeti, Jacek barátságos ember volt, aki másoktól
– például tőlem – eltérően szóba állt a titkosszolgálat embereivel. Én
nem vagyok barátságos ember, nyers vagyok, és nem voltam hajlandó szóba
állni velük. Ennek következtében nincs mit felfedni, mert soha nem mondtam
semmit, vagy legfeljebb általánosságokat. Ha titkosszolgálati aktákból
akarja valaki összeállítani olyan emberek életrajzát, mint Wałęsa, Herbert
vagy Kuroń, az minden lesz, csak tudományos kutatás nem. Az archívumokra
kétségtelenül szükség van, de nem azért, hogy mint egy baseball-ütővel
agyoncsapjunk embereket. A szovjet archívumokban találhatók olyan dokumentumok,
amelyek szerint Tuhacsevszkij Gestapo-ügynök volt. A saját vallomása szerint
is az volt. De ez tényleg bizonyítja, hogy Gestapo-ügynök volt? Nyilvánvalóan
nem. Minden információt más források alapján is ellenőrizni kell. És nem
szabad kiszakítani a történelmi korszak kontextusából.
Kunderáról nem szeretnék beszélni, de vessünk egy pillantást Günter
Grassra. Ő maga megírta, hogy fiatal korában néhány hónapig a Waffen SS
tagja volt. Erre óriási botrány tört ki, amelynek hullámai Lengyelországot
is elérték. Wałęsa nyilvánosan követelte, hogy Grass mondjon le a Gdansk
díszpolgára címről. Írtam egy nagyon határozott választ Günter Grass védelmében,
amiben a kontextus fontosságára hívtam fel a figyelmet. Miért nem ismerte
ezt be korábban? De mikor kellett volna beismernie? 1945-ben, a nürnbergi
perek idején? Ez nonszensz. A cél itt az volt, hogy foltot ejtsenek a közismerten
antifasiszta Günter Grass hírnevén.
Ezért ellenzem a titkosszolgálati archívumok felhasználást a politikai
küzdelemben. Mert tönkreteszi a közéletet. Lengyelországban korábban gyakran
mondogatták, hogy ha megnyitnák az archívumokat, az erkölcsi megtisztuláshoz
vezetne. A valóságban soha nem volt olyan rossz és visszataszító erkölcsi
légkör Lengyelországban, mint amikor titkosszolgálati archívumok felhasználásával
akarták politikailag lejáratni Wałęsát, Herbertet, Kurońt vagy Kapu¶cińskit.
Mindenkit sikerül bemocskolni. Amikor elkezdték megnyitni ezeket az archívumokat,
egy barátom mondta: olyan ez, mintha kézigránátot dobnánk egy pöcegödörbe.
Néhányan meghalnak, mások megsebesülnek, de mindenki bemocskolódik.
Thierry Chervel
De lehet másképp is kezelni ezeket az aktákat? Ön szerint egyáltalán
nem lett volna szabad nyilvánosságra hozni ezeket? Vagy lehet differenciáltabban,
ésszerűbben kezelni ezeket?
Adam Michnik
Én kezdettől elleneztem az archívumok megnyitását, mert úgy gondolom,
hogy ha Nagy-Britanniában elfogadott, hogy az archívumokat meghatározott
ideig zárva tartják, akkor ezt Lengyelországban is meg lehet tenni. De
az archívumokat megnyitották, így most már az lenne a helyes, ha az egész
anyagok feltennék az internetre, a Nemzeti Emlékezet Intézetet pedig szétszórnák
a szélbe. Mert az adófizetők pénzéből élnek és visszaélnek helyzetükkel.
Monopolizálták az archívumokat, és ha valakit meg akarnak támadni, keresnek
valami anyagot ellene és kiszivárogtatják az újságoknak vagy a tévének.
És amikor azt javasoltam nekik, hogy tegyék fel az egészet az internetre,
az válaszolták, hogy ez lehetetlen. Nyilvánvaló, hogy miért: mert elvesztenék
a létjogosultságukat. A Nemzeti Emlékezet Intézet nem más, mint a KGB és
a kommunizmus idején működött Párttörténeti Intézet keresztezése. Ráadásul
vádemelési joga is van. A történész és az ügyész keresztezéséből speciális
lengyel Molotov-koktél jött létre. Ha már megnyitották az archívumokat,
akkor mindenki előtt meg kellene nyitni, és nem kizárólag politikai gengszterek
szűk csoportja előtt.
Thierry Chervel
A hivatásos újságíróktól és történészektől kérdezem: Világos, hogy
nehéz a helyzet, ha az érintettek még élnek, de nincs-e joguk a titkosszolgálati
tevékenység áldozatainak, hogy betekinthessenek a róluk szóló rendőrségi
aktákba és nincs-e joga a nyilvánosságnak, hogy megtudja az igazságot a
történtek részletekeiről?
Maciej Zaremba
A helyzet tragikus, és a tragédia abban áll, hogy értékkonfliktussal
állunk szemben, és nincs megoldás a problémára: igaz az, hogy az áldozatoknak
joguk van megtudni, ki üldözte őket és ki jelentett róluk, de ahhoz is
joguk van, hogy ne tudják meg. Ismerünk olyan eseteket a közelmúltból,
amikor emberek inkább nem akarták megtudni, hogy a feleségük vagy a szerelmük
volt az informátor.
Adam Michnik
Egyetértek Maciejjel, hogy ennek a helyzetnek tragikus dimenziója van,
és nincs jó megoldás, csak rossz, rosszabb és még rosszabb. Véleményem
szerint a spanyol megoldás a legjobb, a spanyolok útja a francóizmustól
a demokráciáig. Spanyolországban nem volt átvilágítás vagy defrancóizálás,
mert a spanyolok megértették, hogy a szörnyű polgárháború után meg kell
tanulniuk együtt élni egymással. Lengyelországban ezzel szemben az történt,
hogy azok az emberek, akik hatalomra jutottak, jogot formáltak arra, hogy
megmondják, ki jó ember és ki nem. Mint Orwellnél: minden állat egyenlő,
de egyes állatok egyenlőbbek. Én a magam részéről nem akarok egyenlőbb
lenni. Nem dughatok másokat börtönbe, csak mert egy ideig börtönben voltam
a diktatúra idején. Ideje lenne véget vetni annak Lengyelországban, hogy
valakit mindig be kell börtönözni. Ez nem igazságos? Egyesek szerint az,
mások szerint nem az. Csak Isten tudja eldönteni, mi igazságos. A mi dolgunk
viszont az, hogy megoldjuk a problémákat, méghozzá minél kevésbé fájdalmasan.
De a spanyol út sem old meg mindent: most megint előjön a kérdés, mióta
Zapatero miniszterelnök lett. Ahogy Felipe Gonzales szarkasztikusan megjegyezte,
Zapatero megpróbálja megnyerni a polgárháborút a francóistáknak. Minden
kezdődik elölről, és megint előkerül a megtorlás kérdése. A dilemmát úgy
lehet summázni, hogy legyen-e amnesztia vagy ne legyen. Szóval nem szabad
felejteni, de a demokráciát nem lehet a megtorlásra alapozni.
Amikor látom, mi történik ma Lengyelországban, hogy vonszolják immár
tizenkét éve Jaruzelskit bíróságról bíróságra (az ítélet még mindig nem
született meg és valószínűleg vádlottként fog a sírba szállni, hiszen már
elmúlt nyolcvan éves), látok valami visszataszítót dologban. Én ültem Jaruzelski
börtönében, ugyanakkor azt is tudom, hogy ha nem lett volna Jaruzelski,
akkor nem lett volna bársonyos átmenet Lengyelországban. Akkor Románia
lett volna vagy Tienanmen. Ez az igazság. Hasonló volt a helyzet Szlovákiában.
Husák rettenetes ember volt, de másfelől egyike volt a keveseknek, akiket
nem tudtak megtörni a börtönben a sztálinista időkben. Rossz ember volt,
de jó is. És meg kell tanulnunk, hogy a történelmünket olyan folyamatnak
fogjuk fel, aminek több oldala van. Vegyük például Gomułkát. Nincs okom,
hogy szeressem, ő is börtönbe csukott, mindazonáltal Gomułka lengyel politikus
volt; szovjetbarát volt, de nem volt szovjet ügynök. Ezt meg kell tudni
különböztetni. Az emlékezet mindig előjön. A kommunista rendszer, ahogy
Kundera mondta, a felejtés rendszere, az emlékezet megtagadásának a rendszere.
De az emlékezet visszatér. És az én országomban ennek a visszatérésnek
kettős jellege van. Egyrészt előjön az igazság a sztálinizmusról, a kommunizmusról.
De másrészt előjön az igazság a lengyelországi nácizmusról. És ez érdekes
paradoxon. Mert azok az emberek, akik azt hirdetik, hogy az igazság szabaddá
tesz, csak a titkosrendőrség ügynökeivel kapcsolatos igazságra gondolnak,
de a háború utáni zsidóellenes pogromokra vonatkozó igazságra nem. Nem
írnak arról, hogy Lengyelország a háború előtt, 1938-ban igen rossz dolgot
követett el Csehszlovákia ellen: a lengyel hadsereg elfoglalta az Olzán
túli területet. És miért nem írnak? Hogy semmi se zavarja meg azt a mítoszt,
hogy Lengyelország ártatlan áldozat volt a háborúban. De ilyen egyszerűen
nem létezik, bár az egész ország makacsul kitart emellett. Nekem úgy tűnik,
hogy az, amit Timothy romantikusnak nevezett, egyszerűen képmutatás.
Thierry Chervel
Slavenka, ön figyelemmel követte a Jugoszláviában a háború után lefolytatott
pereket, amelyekben vita volt arról, milyen alapon lehet ítéletet hozni,
hogyan lehet igazságot tenni. Mit gondol erről a kérdésről?
Slavenka Drakulić
Igen, sok érdekes dolog hangzott el eddig. Én onnan indulnék el, amit
Adam [Michnik] mondott a spanyol megoldásról. A volt jugoszláv köztársaságokban
mi még odáig sem jutottunk el, hogy megvitassuk a kommunista időkből származó
aktákat. Mi még mindig a második világháborúnál tartunk. És a mi nagy problémánk
az, hogy nincs elég energiánk, tudásunk vagy motivációnk ahhoz, hogy szembenézzünk
a világháborúval. Nem értek egyet a spanyol megoldással, mert épp ezt alkalmaztuk
Jugoszláviában. Természetesen nem valamiféle demokratikus döntés született
arról, hogy szinte semmit ne tudjunk a második világháborúról. Az én generációm
úgy nőtt föl, hogy nem tett szert tényleges tudásra a múltat illetően,
csak a kommunista ideológia által eltorzított és megszűrt tényeket ismerhette
meg. És ez ismétlődött meg a három háború után is, amely 15 évvel ezelőtt,
1995-ben a Daytoni Egyezménnyel ért véget. A második világháborúval való
szembenézés elmaradása a nacionalizmus megerősödéséhez vezetett, ez pedig
az újabb háborúhoz. És most a háború után igazságtevésre és megbékélésre
lenne szükség, de ez ismét csak lehetetlen a múlttal való szembenézés nélkül.
Ezért van az, hogy a könyvemben szereplő figurák mindegyikét hősként tisztelik
a maguk országában, Koszovóban, Boszniában, Szerbiában vagy Horvátországban.
Horvátországban például, sokan járnak olyan feliratú trikóban, hogy „Gotovina
hős, és nem bűnöző”, miközben Gotovina Hágában vár az ítéletére.
Ebben a helyzetben, ha választanom kellene a német modell és a spanyol
modell, azaz a múlttal való szembenézés és a múlt szőnyeg alá söprése között,
akkor az előbbit választanám. Mégpedig azért, mert már másodízben tapasztalatom
a múlttal való ideológiai manipulációt, amit politikai eszközként használnak.
Nem szabad elfelejteni, hogy Horvátország esete speciális, mert a második
világháború alatt – akárcsak Szlovákia – fasiszta állam volt. Ennek következtében
megosztott nép vagyunk: ezt a négy és félmillió embert még mindig megosztja
a fasizmushoz, illetve antifasizmushoz való viszony.
És ezzel meg is érkeztünk a kommunista archívumok kérdéséhez. Nálunk
az archívumok – ha el tudnak képzelni ilyen furcsa helyzetet – félig nyitottak.
Ez azt jelenti, hogy az ember odamehet, kikérheti az aktáit, bele is nézhet
az aktákba, de csak szigorú felügyelet mellett. Tilos fénymásolatot készíteni,
tilos jegyzetelni, és egy rendőr ül az emberrel szemben, aki nézi, mit
csinál. Bevallom, sem én, sem a barátaim nem éreztünk nagy kísértést, hogy
elmenjünk és belenézzünk az aktákba. Ennek több oka is van, amit részletesen
ki tudnék fejteni, ha több idő lenne, de alapvetően arról van szó, hogy
1) nem bízunk a kommunista archívumokban és 2) jelenleg ennél sürgősebb
problémánk is van.
Thierry Chervel
Timothy Snyder, nehéz írni a történelemről, amikor még élnek a főszereplők,
és amikor nemcsak a történelmi igazság kérdéseit, de a felelősség és az
erkölcs kérdéseit is többféleképpen lehet értelmezni. Hogy látja ön ezt
a kérdést?
Timothy Snyder
Néhány dolgot mondanék az eddig elhangzottakra reflektálva. Marci Shore-hoz
hasonlóan magam is sokat dolgoztam a titkosszolgálati levéltárakban. Tapasztalataim
szerint ezek rendkívül érdekes források, amelyekre nagyszerűen lehet támaszkodni
a történetírásban, ugyanakkor nagyon vigyázni kell az egyénekre vonatkozó
aktákkal, az egyes nevekkel. Írtam egy könyvet Sketches from a Secret War
[Vázlatok egy titkos háborúból] címmel, amely teljes egészében arról szól,
milyen kémtevékenységet folytattak a lengyelek a Szovjetunióban a második
világháború előtt. Egyúttal arról is szól, hogyan üldözött egy lengyel
kémet a lengyel kommunista titkosszolgálat a második világháború után.
Az ügy meglehetősen izgalmas, mert a lengyel titkosszolgálat hét évig kereste,
mire megtalálta, így aztán szép nagy akta lett belőle. Ez alatt a hét év
alatt a titkosszolgálat a saját ügynökeként megnevezett néhány embert.
Ha az ember megnéz egy ilyen dokumentumot, akkor egyértelműnek tűnik, hogy
az érintett a titkosszolgálat ügynöke volt. De aztán a következő héten
elolvas egy másik dokumentumot, amit egy másik ügynök írt, és abban az
áll, hogy bár ez az illető ügynökként van említve egy ekkor és ekkor keletkezett
jelentésben, valójában nem sikerült beszervezni. Szerintem ez nagyon jellemző
és tanulságos. Az iratcsomóból kiemelt dokumentum önmagában mindenképpen
hamis. Olyan ez, mintha azt mondanám: én ismerem önt, mert önre nézek,
ahogy itt ül a hallgatóság soraiban.
A másik dolog, amit ezzel kapcsolatban mondani szeretnék, az, hogy
nincsenek kiváltságos dokumentumok vagy kiváltságos források. Minden forrásnak
hozzáférhetőnek kell lennie, és minden forrásnak ki kell állnia a kritika
próbáját, és ez nemcsak a titkosszolgálati forrásokra igaz. Ezt azért kell
hangsúlyozni, mert vannak például emberek, tekintélyes történészek, akik
azt mondják, hogy a holokauszt-történetek, azaz a holokauszt-túlélők beszámolói
speciális forrást jelentenek, amit nem lehet ugyanolyanfajta kritikának
alávetni, mint más forrásokat. Szerintem ez rendkívül kontraproduktív,
mert kétségessé teszi a második világháborúról és a holokausztról szóló
történetírást. Ugyanez vonatkozik a titkosszolgálati forrásokra is. Ezekben
sincs semmi speciális. De – ahogy Marci Shore is mondta – világosnak kell
lennie, ki hozta létre ezeket, miért és milyen kontextusban.
Mindebből az a legfőbb következtetés vonható le, hogy minden forrásnak
nyilvánosnak kell lennie. A titkosszolgálati archívumokat mindenki számára
hozzáférhetővé kell tenni. És itt jönnek a banális problémák, amik megnehezítik
a munkát a levéltárakban: nincs elég ülőhely, nehéz megkapni az anyagokat,
amiket az ember meg akar kapni, még akkor is, ha kifogástalan hírnevű történész,
lásd Adam Michnik megállapítását a források monopolizálásáról. Én nem hiszem,
hogy mindent fel kellene tenni az internetre, mert szerintem az emberek
túl sok időt töltenek az interneten, és általában több értelme van, ha
az emberek lassabban rágják át magukat a dolgokon. Emellett hadd kényszerüljenek
legalább annyi önálló kezdeményezésre, hogy elmennek egy levéltárba.
A másik lényeges dolog, hogy ne használjuk az emlékezet szót ilyen
fontos kontextusban. Én arra sem emlékszem, hogy mit reggeliztem ma. Jó
lenne, ha az államok nem hoznának létre olyan intézményeket, mint a nemzeti
emlékezet intézetek. Ha történeti intézeteket akarnak létrehozni a nemzeti
történetírás előmozdítására, az rendben van. Vegyenek fel jó történészeket
és kutassanak. De ne próbáljanak emlékezetet gyártani. Ez nem az állam
dolga. Ha az állam hozza létre az ember emlékezetét, ezzel elnyomja az
embert.
De ki legyen történész? Ez komoly probléma Lengyelországban és máshol
is. Csehországban mindenképpen probléma. A dokumentumokat mindenki számára
hozzáférhetővé kell tenni, és nem csak a történészek egy meghatározott
csoportja számára. És főképp nem a rossz történészek számára. A rossz történészek
azok, akik elsősorban hajlamosak arra, hogy romantikus vagy pozitivista
tévutakra lépjenek, mert ennél jobbra nem képesek. Mit lehetünk ez ellen?
Nos, ha komoly intézményekről van szó, miért nem cserélgethetnénk a kutatókat?
Miért ne mehetnének például a magyar intézet munkatársai szakmai gyakorlatra
a lengyel intézetbe, a lengyel intézetből a cseh intézetbe, a cseh intézetből
az ukránba, és így tovább? Ez egyebek között azzal a haszonnal járna, hogy
az emberek nyelveket tanulnának. Egészen abszurd, hogy Lengyelországban
a Nemzeti Emlékezet Intézetben dolgozó történészek fő feladata az, hogy
más embereket tegyenek felelőssé azért, ami rosszul alakult a történelemben,
miközben nem is ismerik ezeknek az embereknek a nyelvét. Ezért azoknak,
akik például a lengyel Nemzeti Emlékezet Intézetben dolgoznak, tudniuk
kellene oroszul vagy ukránul vagy jiddisül vagy németül. És addig nem volna
szabad alkalmazni őket, amíg nem bizonyítják, hogy legalább egyet tudnak
ezek közül a nyelvek közül. Mert ha valaki olyan történelemképet fest föl,
amely szerint a kívülállók a hibásak, legalább értse a kívülállók nyelvét.
Thierry Chervel
Konrád György, mi az ön álláspontja ebben a kérdésben?
Konrád György
A véleményem közel áll Adam Michnik, Timothy Snyder és Slavenka Drakulić
véleményéhez. Szerintem a kérdés unalmasabb, mint amilyennek tűnik. Kaptam
egy nagy halom papírt, ami rólam szól, és ennek 90 százaléka hihetetlenül
unalmas, érdektelen és irreleváns volt. Ilyenek voltak benne, hogy Konrád
itt és itt volt és szocialistaellenes nézeteket hangoztatott, és így tovább.
De egyszer alkalmam volt elolvasni egy irodalomtörténész hölgy jelentését,
ami rendkívül érdekes beszámoló volt egy vitáról, amit vele folytattam
1957-ben, röviddel a forradalom után, a forradalomról. Nem emlékeztem erre
a vitára, de a barátom rendkívül briliáns volt és hálás voltam ennek a
hölgynek, hogy ilyen odaadással lejegyezte.
Egyszer voltam Kelet-Berlinben, Dalos György barátomnál látogatóban
és nyilvánvaló volt, hogy lehallgatnak minket. Kénytelen voltam elismeréssel
adózni a Stasi embereinek, mert nagyon jó munkát végeztek. Sok évvel ezelőtt
a barátaim és én ilyen életet éltünk, és olyan volt, mintha halottak lennénk.
Aztán azt mondtam magamnak: nem kell dühösnek lenni, mert lehet, hogy a
történész a történelem tanítómestere, a rendszer ura, és az egész Stasi
és a hasonló intézmények csak történettudományi segéderők annak érdekében,
hogy minden, amit mondunk, minden buta mondatunk fennmaradjon az utókor
számára.
És ami fontosabb, tudom, hogy az informátorok csak nagyon ritka esetben
jelentettek élvezetből vagy pénzért. Nyomás hatására cselekedtek. Néha
jó emberek voltak, de gyenge emberek, akik az érdekes ellenzéki világhoz
akartak tartozni, és aztán a rendőrség nyomást gyakorolt rájuk. Látták
őket azoknak a veszélyes embereknek a társaságában, és ők engedtek a nyomásnak.
Elsősorban a fiatalok között voltak ilyen esetek. És később sokat szenvedtek
emiatt. Mások kötelességtudatból vállalták ezt a munkát, mint közönséges
bürokratikus feladatot. Minden igazgatónak kötelessége volt például, hogy
tájékoztassa azt az embert, aki rendszeresen jött a Belügyminisztériumból,
hogy kikérdezze munkatársairól. És ezek az igazgatók a változások után
is fontos emberek maradtak, de a kisembereket meghurcolták. Én alapvetően
kételkedem abban a fajta emberben, aki nagyon élvezi, ha valakit leleplezhet,
ha megvádolhat másokat, hogy valami erkölcsileg rosszat tettek. Ezek az
erkölcsbírók az én szememben nagyon kétes emberek. Lev Tolsztoj intelmét
idézném: Légy kemény magaddal szemben és megértő másokkal.
Kérdések a hallgatóság részéről
– A totalitarizmus csak az archívumokban él tovább vagy az emberek fejében
is?
– Annak alapján, amit önök mondtak, mindent, ami történt, relatívnak
kellene tekintenünk, megbocsátóknak kellene lennünk, és nem volna szabad
felemlegetni az egyedi eseteket. Egyetértek azzal, hogy nem helyes megtorlást
követelni, és nem szabad rossz célokra használni az aktákat, ahogy Adam
Michnik mondta. De másfelől nem keltjük-e ezzel azt az érzést a jövendő
gengszterekben, hogy nem kell megbűnhődniük gonosztetteikért, ha elég sokan
vannak?
Marci Shore
Az ember megváltoztathatja az intézményeket, de az emberek gondolkodásmódját
sokkal nehezebb megváltoztatni. Hadd hozzam fel ismét ezzel kapcsolatban
a Kundera-ügyet. A Kunderáról szóló vitában találtam egy érdekes dolgot,
ami ahhoz a kérdéshez is kapcsolódik, hogy mi maradt meg és mi változott.
Úgy tűnik, teljesen mindegy, hogy tényleg Kundera volt-e, mint rendkívül
elkötelezett ifjú sztálinista, az az ember, aki miután rájött, hogy egy
külföldi ügynök van a hallgatók hálótermében, bejelentette a rendőrségnek,
amit elkötelezett kommunistaként erkölcsi kötelessége volt megtenni. Véleményem
szerint a reális kérdés, amely előremozdítaná a társadalmat, a következő:
mi az oka annak, hogy Kundera nemzedékéből annyi kiváló fiatalember, akik
készek voltak feláldozni magukat az emberiségért, ennyire vonzódott a sztálinizmushoz.
Kundera maga is beszélt erről alkalomadtán. A 60-as évek közepén érdekes
interjút adott Antonín J. Liehmnek, amiben a saját nemzedékéről beszélt,
és arról, hogy élete legjobb korszaka egybeesett a sztálini korszak legsúlyosabb
törvénytelenségeivel, és ezért nemzedékéből senkinek sincs joga szeretni
magát. A nevetés és felejtés könyve című művében arról írt, hogy 1968-ban
egy nemzedék a saját ifjúkora miatt lázadt. És szerintem ebben az irányban
volna érdemes továbbgondolkodni.
Timothy Snyder
Nem fogjuk tudni elkapni a jövőbeli gengsztereket dokumentumok révén,
mert lejárt a dokumentumok kora. A kommunizmusban egyebek között az az
érdekes, hogy az utolsó rezsim volt, amely dokumentálta magát. A másik,
ami érdekes benne, az az, hogy a kommunistáknak eszükbe sem jutott, hogy
megdönthetik a rendszerüket. Így míg a nácik menet közben folyamatosan
elégették az aktáikat, addig a kommunisták 1989-ben egy-két dolgot megsemmisítettek
ugyan, de a sztálini kor aktái nagyjából teljesek, csak hozzáférés kérdése
az egész. És ez más szempontból is lényeges. Ahogy Mary Kaldor mondta,
a kommunizmussal egyúttal egy történelmi korszak is véget ért. A jelenlegi
szlovák kormány nem dokumentálja magát úgy, ahogy a Szlovák Szocialista
Köztársaság tette. A jövőbeli történészek nehéz helyzetben lesznek, mert
mindaz, ami ma a való életben történik, az SMS-ekben és e-mailekben történik.
Ha az ember nem tud hozzáférni a lemezmeghajtókhoz, akkor nem ismeri meg
az e-maileket, és ha nem tud hozzáférni a központi szerverekben lévő fájlokhoz,
akkor nem ismeri meg az SMS-eket. Így mi, a kommunista korszakkal foglalkozó
történészek, nagyszerű helyzetben vagyunk, mert akkor még létezett papír.
A jövőbeli gengszterek semmilyen nyomot nem fognak hagyni papíron, így
egyáltalán nem lehet majd őket elkapni.
Ennyit a kérdés gyakorlati oldaláról. Ami az erkölcsi oldalát illeti,
semmi olyat nem mondtunk – vagy legalábbis én nem mondtam –, ami az erkölcsi
ítélet ellen szólna. Az erkölcsi ítélet véleményem szerint nem azonos a
történelmi megértéssel, és én a magam részéről a történelmi megértést tartom
elsődlegesnek. És épp azt akartam mondani, hogy mindent a történelmi megértésre
való törekvés kontextusában kell értelmezni. A történelmi megértés hiánya
nemcsak megnehezíti az erkölcsi ítélkezést, de veszélyessé is teszi.
Adam Michnik
A megbocsátás kérdéséről szeretnék röviden szólni. Meg kell mondanom,
hogy igen sok gengszterrel volt dolgom; sokukkal együtt ültem a börtönben,
és egyiküket sem a fenti érvelési mód ösztönözte tetteiben. Az igazság
szerintem, valahol máshol van. Az ember természetesen legfeljebb csak a
maga nevében bocsáthat meg valakinek. Én nem bocsáthatok meg mások nevében.
Amitől én tartok, az egyfajta politikai érvelés, ami így szól: csak akkor
lesz igazság Lengyelországban, ha Jaruzelskit elítélik. Az igazság alapja
az az ítélet, amit egy független bíróság hoz. De abban a pillanatban, hogy
előre ítélkezem, és azt mondom, hogy Jaruzelskit el kell ítélni, akkor
már ítéletet mondok. Ha a politika belép a bírósági tárgyalóterembe, az
igazság távozik egy másik ajtón. Így azok, akik igazságot követelnek, valójában
igazságtalanságot követelnek, mert olyan jogokra tartanak igényt, amik
nem illetik meg őket. Az igazságszolgáltatásnak függetlennek kell lennie
a kormányzattól. Ha a kettő összeolvad, mint a Nemzeti Emlékezet Intézete
esetében, akkor nem lehet többé sem igazságról, sem jogállamiságról, sem
a történelmi igazság kereséséről beszélni. Ezek az emberek a paranoia olyan
szintjére süllyedtek, hogy nem tűrnek semmilyen vitát a Lengyel Népköztársaságról,
nem tűrnek vitát arról, hogy ki volt bűnös, mert ezzel szerintük a relativizmus
csapdájába esünk, és elmosódik a jó és a rossz közötti határ. Szlovákiában
többféle történelmi nézőpont létezik. De ha az ember a lengyel Nemzeti
Emlékezet Intézet módszereit követve próbálná megírni Alexander Dubček
életrajzát, arra jutna, hogy Dubčeket örökre börtönbe kellett volna zárni.
GÁTI TIBOR FORDÍTÁSA
Lettre, 83. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|